DON_CHEFO Posted May 12, 2006 Share Posted May 12, 2006 Темата е КОПИ/ПЕЙСТ ********************************* Речник на думите, използвани във Формула 1 -------------------------------------------------------------------- Аквапланинг—ефект който се получава при управление върху силно наводнено трасе.Тогава протектора не успява да изхвърли такова количество вода че да получи сцепление с настилката, оставяйки под протектора “водно петно”, което силно нарушава управлението на автомобила. Активно окачване - пpогpаммно-аппаpатен комплекс, управляващ просвета на автомобила с помоща на хидравличен привод. (Забранен от FIA). Алебарда - дълъг прът, който механика държи по време на пит-стопа пред пилота с указания "Stop" и "1st gear" (1-ва предавка). Служи като сигнал за пилота че са завършени всички дейности от всички механици – зареждане, настройки, почистване и смяна на гумите. Антикрило – най-важния аеродинамичен елемент в болида. В пълна противоположност на самолетното крило, то прилага не подемна а притискаща сила върху състезателния болид, осигурявайки по-висока скорост. . Апеллация (Контестация) – всеки тим може да подава апелация във FIA, за решение или действие което смятат че е незаконно. Аеродинамика – Наука за силите които действат върху обтекаемо с газове тяло. При конструирането на болидите, това е една от най-важните науки. Конструкторите проектират болидите, опитвайки се да направят компромис между аеродинамичните характеристики на болида и притискащата сила. Не бива да се забравя че аеродинамиката трябва и да подава необходимото количество въздух към охладителите и в отсека за подаване на въздух към двигателя, така че да не се задъхва на бавни писти, но и да не нарушава аеродинамичното съпротивление. Аеродинамичен тунел – устройство, използвано за изкуствено моделиране на въздушния поток, за изследване на аеродинамиката на болидите, автомобили, самолети и други. Въздушна струя – разреден въздушен поток, от предно движещ се болид . Използва се от следващия го болид за максимално приближаване с цел маневра – изпреварване. Баласт – допълнително тегло, което се добавя за достигане на минималното за болид от Формула 1(600 кг). Помага на инженерите да направят добър баланса на болида в зависимост от това къде ще бъде разположен баласта. Баланс на спирачките – пилотите по-време на състезание могат да променят в проценти разпределението на натоварването на предни и задни спирачки. Това става от волана на пилота и обикновенно е в малък процент повече на предните спирачки. Бокс - гараж на екип от Формула 1. Помещение, расположено на пит-лейна, в което по време на състезание са разположени болидите и екипировката на екипа и механиците. Болид – състезателен автомобил от Формула 1, Инди Кар, Чамп Кар, както и в по-малки серий състезателни автомобили с открити гуми. Голям Шлем във Формула 1 – спечелена от един и същи пилот квалификация и спечелено състезание , водено от първата до последната обиколка без изпускане на лидерството Най-бърза обиколка – най-бързата обиколка , направена от пилот в състезание. записва се в официалните резултати Изпускателни колектори – служат за отвеждане на изгорелите газове от двигатела. Обикновенно във Формула 1 се използват и като притискащо усилие.. Уорм-ъп (Warm-up) – тренировъчна сесия. Въздухозаборник – Улавя въздушния поток над главата на пилота и го пренасочва към двигателя. Има специфична форма и се произвежда след много прецизни измервание , така че да подава достатъчно количество въздух , тъй като от края на 80-те години е забранено принудителното пълнене. Използва се и като приспособление за отвеждане на въздух към радиаторите на болида. Има и въздухозаборници за охлаждане на спирачните дискове и апарати. Зона за сигурност – намира се на предела на пистата и служи за убиване на скоростта на болиди напуснали пистата. Биват от бетон, пясък, гуми и пясък и лепило. Гранд-При (Grand Prix) – в буквален превод Голяма награда. Название на кръг ог Световния шампионат. Двигател - "Сърцето" на болида. Осем цилиндров (от 2006 год), 2,4 литра работен обем, около и повече 800 конски сили, разход още неизвестен но се предполага такъв примерно 40 - 50 л. на 100 км. Блок от алуминиеви сплави, колянов вал от стомана, бутала от титан. Очакват се отново около 19000 оборота за минута. Дефлектор - аеродинамичен елемент, предназначен за управлението на въздушната струя пред въздухозаборниците. Дънна плоскост и дифузор - аеродинамичен елемент обеспечава около 40% прилепващо усилие. Мокри гуми – гуми със специална шарка на протектора , за мокро трасе. Дозареждане – по-време на състезание, пилотите влизат в бокса за дозареждане с гориво. Може да бъде едно, дву или трикратно, но винаги е част от стратегията в състезанието. До преди 1 година бе разрешено и едновременно с него и смяна на гуми. Дубъл – два болида от един тим на двете най-високи стъпала на подиума. Скоба – дъга тад главата на пилота, точно регламентирана с цел безопасност на пилота при преобръщане. Винаги се подлага на тестове преди да се постави в болид. Закрит парк - помещение в което стоят всички болиди след втората квалификационна сесия до началото на състезанието. Муле – всички екипи имат по два състезателни автомобила и един резервен – наречен муле. Огледало за обратно виждане - 5х15 см и със закръгление в края не повече от 1 см. Заден демпфер – защитава болида от удар отзад. По спецификация трябва да понесе удар със скорост от 43.2 км/ч и да издържа статично хоризонтално татоварване от 4 тона. Карбон - (от англ. Carbon - въглерод) – въглеродно влакно, специална материя издържаща с пъти повече от стоманата на натиск и усукване. Квалификация – Предварително състезание за разпределяне на мястото от което даден състезател ще стартира. От 2005 година квалификациите са две, една в събота и една в неделя – 4 часа преди състезанието. Състезателите провеждат една загряваща и една бърза обиколка. Реда се определя от класирането в последния старт, но в обратен ред. Кокпит – това е мястото в което седи пилота, който от своя страна е компромис между сигурност и комфорт. Преди сезона когато се пускат новите болиди трябва да издържи краш-тест. Контрол на тягата - система, която позволява да се контролира пребоксуването на двигетелните колела при старт, посредствум контрол върху подаването на гориво към горивната система. (забранен от FIA) Контролируемо поднасяне - придвижване в завой в рали-стил с поднасяне на задната част на болида, предизвикано умишлено от пилота. Позволява на пилота да постигне по-висока скорост в завоите. Класификация - списък на всички пилоти финиширали в състезанието. Комисар – служебно лице, следящо по-време на Гран-Прито за испълнение на правилата наложени от FIA. Конструктор - често наричан "дизайнер". Главно действащо лице при създаването на спортен болид за Формула 1. Одтук идва названието "Титла при конструкторите". В екипа често е наричан на шега “Създателя”. Краш-тест (Crash-test) - тест за проверка на издържливостта на възлите и детайлите в болида и дали са в съответствие с регламента на FIA . Кил – передна част на дъното на болида. Не може да бъде по назад от 330 мм от предните колела на болида. Лаунч-контрол (Launch Control) - система за аптимизиране на стартирането. Служи за контрол на пребоксуването при стартиране. (забранен от FIA) Маршал - работен персонал на пистата. Маршалите са разположени около пистата, като в техните задължения влизат евакуирането на пилоти и болиди, аварилали по-време на състезателния уикенд, предупреждения с флагове за инциденти, опасности и информация на пилотите. Механик – служебно лице, изпълняващо специални функции за своя тим по-време на пит-стопа – тестове, ремонт, презареждане и др. Монокок – конструктивен детайл на който се крепят всички остатали възли.. Обтекател – изключително важен елемент от конструкцията на болида за по-добро обтекаване на въдушната струя и намаляване на лошите вихри. Мантинела - ограждение от стоманена ламарина със специален профил, закрепена с колове в земята и със специални омекотяващи звена. Разположена е в специфични части на пистата с цел предотвратяване на излитането на болида от трасето при завъртане. "Зона на точките" - зона в крайното класиране в която пилота получава точки при завършване на състезанието – 1-8 място. Паддок – намира се зад пит-лейна, място където са разположени “моторхоума” на екипите. Там екипите и пилотите провеждат пресконференции, срещи с фенове и журналисти и т.н Предно-Задно антикрило - елемент от аеродинамиката на болида, служещ за образуване на притискаща сила върху болида. Пилот – състезател от Формула 1. Пит-лейн (Pit-lane) - участък от трасето по който болидите се придвижват към боксовете. Има ограничение за изпреварване, както и максимална скорст – 100 км\ч (изключение е Монако - 80 км/ч). Нарушаването на тези правила водят до наказание. Пит-стоп (Pit-Stop) – спиране на пилота в бокса с цел презареждане с гориво и смяна гуми. А-рамо – детайл от предното окачване. Изработен е от стомана и карбон. Конструкторите му придават форма на крило. Хриле - Елемент върху кутиите на радиаторите за повишаване на охлаждащия поток. Може и да се използва като аеродинамичен елемент. Пол-позиция (Poul-Position) – първа позиция на стартовата решетка. Стартова решетка – схема на подреждане на болидите при стар. Има шахматно разположение и зависи от времената които са постигнали пилотите в квалификацията. Прес-конференция – срещи на пилотите, шефове на тимове и техническия персонал на FIA със журналисти. Подгряваща обиколка (Warm Lap) - непосредственно преди старта и подреждането на стартовата решетка, пилотите провеждат подгряваща обиколка за достигане на номинални температури на двигателя, гумите и спирачния механизъм. По време на П.О. е забранено изпреварването. Ако поради невъзможност от стартиране на един или няколко болида ПО бъде повторена, състезателната дистанция се намалява с една обиколка. Гуми “Интермедия” – гуми , използващи се при лек дъжд или изсъхващо трасе. Протектор – шарка контактната част на гумата. Притискаща сила – при висока скорост болида може да бъде натоварен с около 4G от въздушния поток. Сейфти-кар (Safety-Car) – кола за безопасност, която излиза на трасето при възникване на опасност, лоши метериологични условия или инцидент. Болидите се подреждат след нея и се движат така до прибирането и в пит-лейна. Забранено е изпреварването при водене от сейфти-кар. Регламент – списък на правилата на FIA за провеждане на състезания от Световния шампионат на Формула 1. Рестарт – повторно стартиране на болидите. Свободни тренировки – обиколки в рамките на гранд-при, което дава възможност на тимовете да настроят болидите за квалификациите. Сликове- гуми за сухо време с гладка повръхност – без шарка. Дава максимално сцепление и висока скорост в завой на болидите (забранени от FIA от 1998 года) Стоп-анд-гоу (Stop-&-Go) - наказание в размер на 10-т секунди престой в пит-лейна без право на презареждане и манипулации по болида. Стюард – технически персонал на ФИА, изпълняващ наказания при неспазване на правилата на ФИА. Проверява и контролира болидите за спазване на техническия регламент на ФИА. Телеметрия – болида от формула 1 непрекъснато подава информация от множеството сензори разположени върху агрегатите и възлите на болида. Чрез тази информация инженерите и техническия персонал следят за работата на двигателя и изпълняване на заложената стратегия. Информацията се изпраща във всеки един момент към бокса, но само еднопосочно. Тест-пилот - пилот, занимаващ се с тестова работа на екипите, който при нужда да замени контузен титулярен пилот. От 2004 година тест-пилота може да тества в петъчните тренировки на самото Гранд-при. Технически регламент - списък на правилата и ограниченията които трябва да спазват вички болиди. Неспазването им води до тежки наказания, включително лишаване от старт и изваждане на тим от шампионата.. Треактория – линията по която се движи болида. Тракшън-контрол (Traction control) - електронна система разпределяща въртящия момент на двигателните колела посредствум понижаване на оборотите на двигателя (забранена от регламента на FIA) Турбулентност- въздушният поток зад болида който влияе изключително лошо на аеродинамиката на болида. Спирачен диск – максимална дебелина - 28 мм, диаметър 278 мм. Дисковете се изработват от магнезиева сплав и издържат средно 4-ри Гран-При. Спирачна система – произведена от алуминиева сплав, всяко колело има по един спирачен диск и 4 спирачни цилиндърчета. Ъгъл на атака на антикрило – ъгъл”A” по който се корегира атнтикрилото по посока на въздушния поток. Въглеродно влакно – революционно изделие, във Формула 1 от началото на 90-те години. Много леко и здраво и с много по-високи показатели от стоманата. Всички болиди във Формула 1 са направени от въглеродни влакна. Фалстарт – движение на болида, преди да са светнали разрешителните зелени светлини на семафора. Наказва се спрямо регламента. ФОМ (FOM) – Правителството на Формула-1, компанията на Бърни Екълстоун, коята управлява Ф1. ФИА (F.I.A.) - (Federation Internationale De L'Automobile) Международна автомобилна федерация. Управляващ орган на Формуле-1 и другите моторни спортове под нейно крило. Флаг- по своя вид те са “Пътни знаци” във Формула 1. С помоща на флаговете , пилотите получават информация за състезанието и безопасността им. Зелен флаг – развява се преди старта в дъното на стартовата решетка от служебно лице, показвайки че всички болиди са в покой преди старта и той може да бъде даден. Червен флаг – Прекратява състезанието. При неговото показване всички болиди трябва да се върнат на старта или в боксовете. Син флаг – Показва на пилота че ще бъде затворен с обиколка от друг пилот. Неспазването му води до наказание. Бял флаг – дава информация на пилота че движещия се пред него болид се движи с опасно ниска скорост. Жълт флаг – обозначава опасност на трасето , забранява изпреварването , задължава да се намали скоростта. Червено-жълт флаг – указва за начало на дъжд или за разлято масло на трасето. Черен флаг – заедно със серийния номер на пилота го заставя да се прибере в бокса, да спре болида и да излезе от него. Кариран флаг – край на състезанието. Хет-трик (Hat-Trick) – спечелени от един пилот квалификация, състезание и най-бърза обиколка. Шаси – главна част на болида. На него се монтират – двигателя, окачването и аеродинамичните елементи. Шикан – рязък завой или роследователни завои, предназначени за убиване на скоростта след дълги прави. Шпилка – завъртане на 180 градуса. Щаб-квартира - база на тимовете където се провеждат изследвания, разработки, окомплектоване и др. на болидите от Формула 1. Еска - S-образен завой. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.