Jump to content
BulForum.com

Recommended Posts

Свърши ли господството на Роси? Аз лично се надявам да е така, поне заради възможноста да се създаде разнообразие и интрига на пистата, че картинката взе да прилича съвсем на Формула 1 от 2005 година назад.

Link to comment
Share on other sites

Свърши ли господството на Роси? Аз лично се надявам да е така, поне заради възможноста да се създаде разнообразие и интрига на пистата, че картинката взе да прилича съвсем на Формула 1 от 2005 година назад.

 

Роси си е Роси. Щом Макс го няма нека бие спокойно, но предсатвянето му да му е не толкова добро не само заради мотора. Може би мисли за Ф1 :)

Link to comment
Share on other sites

Rosi zanimaval li se e prez jivota si s avtomobilni systezaniq. Mnogo mi e interesno ako se premesti v F1, kakto se govori i pishe, dali izobshto shte se adaptira.da ne vzeme da izpravq bolidite na zadna :P

 

МИ карал е карт. Победи Колин Макрей в ВРЦ или беше втори не знам. Предложи трибой на АЛОНСО който той галантно отказа. А специалисти са изчислили че е по бавен от Шуми с 6 десети на обиколка. Това инфо го имам от ЕВЕЛ СМИТ :punk

Link to comment
Share on other sites

Ето нещо от книгата на Вале:

 

А това е за стила на пилотиране,преведено:

 

Мислех,че съм подготвен от гледането на други състезатели-и по телевизията и на живо.Но истината е,че на практика не можеш да се подготвиш за 500 кубиковите мотоциклети.Двойно по-бързи са от 250 и много по - мощни.Всяват ужас и уважение.Например по телевизията бях забелязал,че 500 състезателите рядко излиха с изправен мотор от завой,по принцип те се клатушкаха наляво-надясно.Нямах си и представа защо.Скоро разбрах.С 500 не можеш просто да излизеш и да отвориш газта както при нормален мотор.При 500 предната гума никога не бе на земята а задницата постоянно играеше.Разбрах,че единствения начин да се справя е да подържам определен ъгъл на наклон,в опит да предотвратя прекаленото изправяне.Точно затова виждахме състезатели от клас 500 излизащи с такива страни(често нелогични) траектории.Това не бе лошо каране,а точно обратното.

...........

Моторът 500 бе толкова мощен,че ако отвориш прекалено газ,просто излиташ-нямаше място за неточности.И всъщност това са най-болезнените падания-тези станали по време на ускорение.Това е поради първоначалното плъзване на задната гума и след това рязко възтоновяване на сцеплението,което кара мотоциклета да полети...В технически отношения го наричаме хайсайд(на български ножка ).Не е никак забавно.

Все пак NSR 500 без съмнение бе най-вълнуващия мотоциклет,който съм карал.Бе подбран мотоциклет,изключително предизвикателен за каране.При най-малката грешка се оказваш на задните си части.И затова мога да кажа,че малко състезатели бяха се адаптирали към мотора.Найстина бе най-трудния мотоциклет за владеене .Или ти я караше или тя те наказваше.Нямаше средно положение.

По това време падах доста.Поради много причини.От части-стила ми от 250.В 250 можеш да влезеш в завой с пълен наклон и можеш да отвориш газта напълно посредата на завоя.Добре,не беше най-лесното нещо,но бе възможно и много от нас го владееха.Забравете за подобни неща на 500.Един от проблемите е,че изведнъж се чувстваш напълно уверен.Така стана с мен.Чувствах се сигурен и продължавах със стила ми от 250.И в крайна сметка-падах и падах.

Случи се на втория ми тест на Филип Айлънд.Беше ужасен инцидент.Гибернау бе дошъл при мен преди теста и всъщност ме бе предупредил:"Виж,накланяш мотора прекалено,държиш се с него сякаш е 250.Не може така.Използвай повече тялото си вместо да накланяш мотора."

"Боже ,мерси,Да!Ще го направя..."отвърнах му,без дори да го вземам особено на сериозно.Питах се,"Кой е този Гибернау да си мисли ,че може да ми казва как да се състезавам?"

Естествено,не го взех под внимание.И това бе голяма грешка.Два часа по късно имах ужасен инцидент.Движех се много бързо и изведнъж задната гума се повдигна над земята и следващото ,което помня е ,че летях .Беше невероятен полет...

 

.................

"Сега е време наистина да смениш стила си."-казах си.Да времето бе дошло,въпреки,че не разбирах напълно как да вляза в завой на 500.И това бе най-големият ми проблем.

На 500 тайната е да влизаш много бързо и след това да спираш колкото се може повече във вътрешността на завоя.От друга страна на 250 спираш доста преди самият завой,всъщност не спираш в самият завой,защото искаш да запазиш скорост за ускорението ,което следва.

Но както казвам 500 е съвсем различно животно.Не можеш да караш така ,защото тежи 130 кг и ако стои под голям ъгъл повече от няколко секунди,много лесно предната гума губи сцепление.Освен това 500 е много по-стабилен при спирането.Можеш да спираш много интензивно ,и предницата ще издържи,но ако отпуснеш спирачките и си под наклон в завоя-тогава предницата губи сцепление.

Затова искаш да влизаш с много скорост,спираш в самия завой ,изправяш и излиташ,защото с толкова мощен двигател,да намериш мощност,при излизане никога не е проблем...

Тайната е да насочиш мотоциклета,колкото се може по-скоро и да изправиш мотоциклета,за да имаш колкото се можеш да разполагаш с колкото се повече контактна площ на гумата с асфалта.По този начин,ако се пързаляш-поне имаш някакъв контрол.Защото има още един проблем при 500 -ако си наклонен и отвориш газта твърде рязко,мотора скача-и познайте-излиташ във въздуха.

При всички случай-трябва ти време за да разбереш 500.Трябва да си много чувствителен.И изведнъж увладееш ли го,трябва да внимаваш да не станеш прекалено уверен.Мотоциклета,ще те накаже за подобно арогантно поведение...

.......

Нещата скоро се промениха,когато дойде МОТО ГП.Мотоциклетите МОТО ГП могат да бъдат каране по-много различни начина и всеки състезател има свой си стил.Това е защото 4 тактовия двигател ти дава много свобода на действие,и е много по-лесно да контролираш предаването на мощността на задната гума и ускорението.Част от тайната лежи в 4 тактовите двигатели и в електрониката,които помагат много,също.МОТО ГП също е много по-приятелски настроено.Просто е по-лесно от 500.Спирането също...

Бих казал,че има значително по-голям брой на състезатели,които могат да използват 95 процента от потенциала на мотоциклета при МОТО ГП.При 500 бих казал ,че много малко стигаха до 75...Затова сега виждаме толкова оспорвани състеазания тези дни.

Както казах-да не се объркате.Не искате да отидете на почивка с МОТО ГП мотор или пък да го карате из града.Може да е с много по-умерена крива на мощността но все пак е много ,много бърз мотоциклет и крайно труден за настройване.

И точно заради това в крайна сметка,някой състезатели изпъкват в МОТО ГП...Защото те не просто правят 95 процента от потенциала на мотоциклета.По дяволите-стигат толкова близо до 100...

 

И за финал ви предостявам и мислите му относно теста му с Ферари:

 

Да направиш обиколка под 1 минута е нещо като изпитание на Фиорано.Означава ,че си сравнително бърз.Мнозина мислеха,че не можех да го постигна,определено не в първия ми тест.Бях готов за предизвикателството.

Позицията ми при каране ми веднага ми се стори доста странна.На мотор имаш толкова свобода на движенията си,докато кокпита във Ф1 е като малка клетка.Краката ти чезнат едва ли не в черна дупка,просто си завързан за мястото си.И след това не се движиш,изобщо даже.Залепнал си.Толкова си ниско,че единственото,което виждаш е кормилото и пистата.Очите ти и горната част на главата ти са единствените ти части,които се поддават над кокпита.В най-добрия случай можеш замомент да зърнеш предните гуми,но можеш само да гадаеш дали предницата на колата е там,защото не я виждаш.Разбирам защо си толкова ниско спрямо земята.Колкото по-ниско си,толкова по-добър е потока към въздушната кутия,над главата на пилота.

Исках всички да разберат ,че съм аз ,а не Шумахер...затова нарочно обърках старта!...Просто се шегувам,Ф1 колите имат система,която оправя грешките ти.Няма да ти позволи да загасиш двигателя,оборотите не спадат и имаш втори шанс.Така направих и аз.Първа скорост,2ра,3та и стигнах първия десен завой...и изгубих контрол над задната част.Да дори във Ферари,аз си продължих традицията на непредвещаващи добро грешки.

Понеже се движех бавно,успях да се върна на пистата и да започна отново.Останах в контакт с пита чрез радио и продължавах.Направих 3 обиколки и започнах да се забавлявам,докато не изгубих отново задната част на автомобила.Този път беше на един бърз завой.Във Фиорано има бърз десен и след това един още по-бърз ляв.И всичко това въпреки ,че правих обиколки около 1 мин 15 сек.,което значеше че се движех много бавно.Този път двигателя загасна.Дойдоха да ме вземат .В бокса един инженер дойде да говори с мен.

"Виж,тази кола е създадена за да се кара бързо"-каза той.

"Ако не си бърз,не можеш да я караш.Направена е за да се кара бързо,разбра ли?"

Това беше един от първите уроци,които научих.Един моторист в началото се труди да разбере ,че не трябва да спираш преди завоя и след това да влизаш.Трябва да спираш щом си във самият завой.Трябва да влизаш на пълна газ и след това рязко да чукаш спирачките,със висока скорост на влизане.На практика Формула 1 е противополжност..Да разбера как да спирам бе най-трудната част.И мисля,че е най-трудното за всеки моторист.

Спирането във Ф1 е толкова мощно,че е страховито.И е още по-трудно ,защото трябва да знаеш връзката на колата с аеродинамиката.Крилата са жизненоважни.Управлението се променя спрямо тежестта върху обтекателите.Притискащата сила е често два или 3 пъти по-голяма от тежестта на самата кола.Автомобил от Ф1 тежи 550 кг.Невероятно лек е.Но вече знаех това от посещението ми в БАР ХОНДА.Поразходих се около болида и когато се опитах да седна на гумата,тя се приплъзна под моята тежест.Също се насладих да избера неутрална предавка и след това на 1ва само с 1 пръст.Беше толкова леко,смени моментално с най-малко усилие.

За спирането ти трябва силен крак.Когато видях телемтрията,започнах да разбирам как Шумахер създава двойно по-голяма сила от мен при спиране.Ф1 колите са създадени за бързина и можеш да ги накараш да работят добре,само ако и ти се движиш бързо .При 300 км/ч ,имаш 1500 кг притискане,което значи че колкото по-бърз си,толкова по-стабилна е колата.Затова трябва да се спираш автомобила,докато още се движи с висока скорост.Това е единствения начин да се справиш,заради огромното тегло към гумите.Ако намалиш скоростта прекалено,не можеш да използваш спирачките както трябва,защото колата става лека и в този момент момент се изплъзва.Точно както в моя случай!

Дисплея на волана показваше ,че температурата на гумите в минималния диапазон на работа.Това значеше,че гумите нямаха достатъчно сцепление.

"Хайде да зложим интермедия-твърди,иначе никога няма да успееш да ги загрееш до исканата температура."-казаха инженерите.

....

"Този иска да направи обиколка под 60 секунди а дори не може да достигне работната температура на гумите."

 

С гуми интермедия карах много по-добре,но все още не изпълвах потенциала си на правите.Понякога,дори само за миг,отпусках крака си от педала на газта и ускорението ми не бе съвсем наред.Беше страшно изживяване,поне в началото.Ф1 е нещо,с което трябва да се свикне.

Винаги съм бил убеден,че карането на мотоциклет е по-трудно от каране на кола.И все още го мисля.И все пак,мисля че нагаждането на тези,идващи от моторите е огромно и трябва да се научиш на неща,които не си си въобразявал.В крайна сметка е въпрос на техника,но и е и страховито също.Например проблема с мускулите на врата.Скоростта при завиване е толкова висока,че въпросните мускули трябва да издържал невероятно натоварване.Това значи много специални тренировки в залата.В противен случай-невъзможно е да се прави.Казвайки това,все пак напрежението върху самите ръце е много малко,заради волана.Можеш да буташ волана само с един пръст,точно както при Фиат Панда!

Link to comment
Share on other sites

Ейй,супер,благодаря за откъса.А днес въобще не разбрах какво стана с него,мръднах до хладилника за малко и като се върнах вече беше извън пистата и го дадоха как тръгва с колата.

Link to comment
Share on other sites

Ейй,супер,благодаря за откъса.А днес въобще не разбрах какво стана с него,мръднах до хладилника за малко и като се върнах вече беше извън пистата и го дадоха как тръгва с колата.

 

Mай електроника. Иначе старта му беше трепач и как ги ядеше без проблем

Link to comment
Share on other sites

Ейй,супер,благодаря за откъса.А днес въобще не разбрах какво стана с него,мръднах до хладилника за малко и като се върнах вече беше извън пистата и го дадоха как тръгва с колата.

Само колко детайли има за управлението на машина от клас 500сс, Мото ГП и Ф1...

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...