Jump to content
BulForum.com

За смисъла на нашето образование


kopche

Recommended Posts

Да бе да - мога да ти кажа че в днешно време по-голямата част от тийнейджърите са много по-ориентирани от самите даскали в живота. Нашата образователна с-ма учи на послушание, а това не е начина за отделната личност. Това е начина да подчиняваш стадото. Това е старата с-ма - вече негодна, почти никому ненужна.... - осъзнавам че тези думи болят много но това е истината - на никой млад човек вперил поглед в бъдещето, а не в миналото не е нужна робията.

Само въпросче. Имам доста наблюдения, които ме карат да мисля, че част от тийнейджърите са готови да се направят на какви ли не маймуни (усилието да се учи редовно не влиза тук), за да получат прилична оценка или просто да бъдат оставени на мира в училище. Защо за това да бъде обвинявана образователната система? Ако човекът има лично кредо да минава винаги по най-малкото съпротивление, как може да го промени системата? Ако тя беше по-друга, просто би отпаднал от нея. Според мен е несправедливо да се обвинява някой за това, че има стадо. Някакси не ми се вярва да съществува такъв генерален замисъл, който да владее всички учители...

 

Съгласна съм, че доста неща в системата са остарели и се нуждаят от осъвременяване - но има и светлина в тунела. Има училища, където се чертае на компютри. Има училища, където часовете по практика са колкото тези по теория и се държат тестове на всеки раздел. Системата се казва "модулна система" и със сигурност има поне няколко такива училище в Пловдив. Така че е въпрос на избор.

 

ък и друго - всички, пишещи в този форум и с много малки изключения, доста интелигентни, така или иначе са минали или минават през тази система, нали? :) В крайна сметка решението да станеш образован и интелигентен е лично решение, при което човек използва всички налични ресурси на системата, а те дори и в нашата, не са малко. Биха могли да са повече, но има ли нещо съвършено?

Link to comment
Share on other sites

Mila, имах и имам много проблеми заради нашата с-ма - заради това още не съм завършил висшето си. Но никога не се оставям да ме развяват "Отнесените от вихъра" /моите преподаватели/. Имам си мои възгледи и ги защитавам дори и с цената на двойка на даден изпит - аз рано или късно ще завърша, но никой даскал няма да ме пречупи и да ме накара да мисля по начин, сходен на неговия. "Всеки човек е уникален и това качество не трябва да му бъде отнемано" - REX. Това трябва да разбере с-мата - не ние трябва да се пригаждаме към нея, а тя към нас. Всичко друго са стари похвати и водят неизбежно до големи проблеми. Аз ги имам тези проблеми, но се радвам, че ги имам, защото противното значи че съм се предал.

Link to comment
Share on other sites

Mila, имах и имам много проблеми заради нашата с-ма - заради това още не съм завършил висшето си. Но никога не се оставям да ме развяват "Отнесените от вихъра" /моите преподаватели/. Имам си мои възгледи и ги защитавам дори и с цената на двойка на даден изпит - аз рано или късно ще завърша, но никой даскал няма да ме пречупи и да ме накара да мисля по начин, сходен на неговия. "Всеки човек е уникален и това качество не трябва да му бъде отнемано" - REX. Това трябва да разбере с-мата - не ние трябва да се пригаждаме към нея, а тя към нас. Всичко друго са стари похвати и водят неизбежно до големи проблеми. Аз ги имам тези проблеми, но се радвам, че ги имам, защото противното значи че съм се предал.

а къде приятелю си се научил да се биеш с подобни вятърни мелници и да отстояваш правото си на уникалност? не е ли в същата прогнила и остаряла система, която ти се ще да събориш? и не те ли научи именно тя да се бориш? а понякога и да побеждаваш.

има си недостатъци системата. има си и предимства. въпроса е за какво ще я ползваш.

Link to comment
Share on other sites

а къде приятелю си се научил да се биеш с подобни вятърни мелници и да отстояваш правото си на уникалност? не е ли в същата прогнила и остаряла система, която ти се ще да събориш? и не те ли научи именно тя да се бориш? а понякога и да побеждаваш.

има си недостатъци системата. има си и предимства. въпроса е за какво ще я ползваш.

Това е едно от най-големите предимства на системата,защото на по-късен етап в милата ни държава вятърните мелници стават още по-големи.Аз лично не съм никак доволен от образователната система.За мен изучаването на повечето от предметите в гимназията в този им вид е лишено от всякакъв смисъл/всъщност на далавера после са частните учители/.Защо аджеба трябва да се блъскам с химия и физика,след като искам да кандидатствам с български език?Трябва да има някакъв минимум за изучаване на даден предмет,български език задължително,защото си е кофти после да пишеш като афганистанец,а нататък всеки избира кои предмети да изучава усилено,защото биха му били от полза за в бъдеще.При преподавателите също има адски много проблеми.Много от тях си мислят,че бай Тошо е жив,не полагат никакви услилия да се развият,защото все пак времената се менят,други си претупват работата и в крайна сметка една много малка част си върши съвестно работата.

В университета ми се струва,че нещата се пооправят,но съвсем леко.Наистина се изучава прекалено много материал,който в един момент остава ненужен,определено повечето неща се навързват с времето,но пак остава една голяма част без никакво приложение.Поне тук мога да сравня университет в България и такъв в чужбина-разлика от земята до небето.Направо не искам да се сещам.

Link to comment
Share on other sites

а къде приятелю си се научил да се биеш с подобни вятърни мелници и да отстояваш правото си на уникалност? не е ли в същата прогнила и остаряла система, която ти се ще да събориш? и не те ли научи именно тя да се бориш? а понякога и да побеждаваш.

има си недостатъци системата. има си и предимства. въпроса е за какво ще я ползваш.

Не - научи ме ши*ания живот - не системата. Не исках да го пиша да не разочаровам някой ама заради тебе mobo ще го пиша ;) - вече сменям трета специалност откакто съм в университета и съм еднакво и тотално разочарован от всичките и ако зависи от мен ще сменя поне още толкова. Би трябвало да съм завършил отдавна иначе.Защо ги сменям ли? - защото все ми се искаше да вярвам, че някъде нещата ще са различни, но уви. Не съм се преборил с нито една вятърна мелница защото това би ме променило по начин, който задължително искам да избегна. В крайна сметка обаче годините минават и съм принуден да направя някои компромиси, но това пак няма да ме промени, защото няма да се боря с мелниците /добро сравнение ;) /, а просто ще ги заобиколя. Има доста по-приемливи начини да се вземе образование без да те издуха тотално някой старик ;) , който си мисли че света се върти около него. Има много хора, които падат геройски във войната с образованието mobo, но го осъзнават прекалено късно. Много е погрешно да се мисли, че чрез мъки се прогресира - това е по-трудния начин.

Ама стига отнесени истории - от опита ми досега съм установил две неща, които мисля, че ще бъдат много полезни за всички бъдещи и настоящи студенти, които не разчитат само на мама и тате за издръжка и които внасят голяма вина в дългото ми лутане в студентския живот.

1/ 90% от Работодателите въобще не ги е*е, че си студент и ако обикновено го разберат единствения начин да се измъкнеш е с това че учиш задочно.

2/Самите преподаватели въобще не се интересуват от това, че работиш, защото за тях университета е на първо място.

Има хора, които ги комбинират и двете в прилични количества. Тези хора са много рядко явление. За мен те не са хора, а са машини. Винаги, когато съм започвал да бачкам работите с университета са тръгвали много на зле/не говоря за бачкане през лятото когато не се учи, а за постоянно/. Извод: университета и работата са несъвместими с малки изключения на тип работа.

За съжаление на масата студенти им се налага да работят. Тогава започват интересните преживявания и случки. Обикновено стискаш със зъби и се променяш се към по-лошо /в смисъл започваш да мислиш че всички са виновни, искат от теб да си на много места едновременно и заедно с това никой не го вълнува какво искаш и мислиш/. В крайна сметка озлобяваш и ставаш кълбо от нерви. Е, това аз го избегнах. Останах си същия. Но не харесвам образованието. Не харесвам и работодателите, които не долюбват образованието. В интерес наистина цената на това да не се промениш към по-лошо е голяма. Но си заслужава. В днешно време и без това малко хора се усмихват/а още по-малко истински/. Аз съм един от тях. Приятно ми е - Дон Кихот :)

Link to comment
Share on other sites

Rex, виж сега. Аз също съм работила почти през цялото време, докато учех и за два изпита се прецаках на финала. Дори не желая да коментира факта, че в повечето случаи аз просто нямах физическата възможност да се явя, защото примерно на смотаната инспекторка не й е работа да поправи нанесения час на таблото или да знае къде ще се провежда изпитът и още куп административни глупости, които съм ги разбирала буквално пред вратата на изпита. радвам се, че не си се предал :)

Преподавателите не ги *бе, че някой работи и това трябва да е така. Защо? Ами защото ти се записал студент, т.е. да учиш. Щом си го направил, трябва да покриеш нужния минимум знания, за да продължиш напред.

Аз съм твърдо ЗА по-сериозни проверки на знанията, особено в университетите. Много ме е яд на преподавателите, че позволяват да се преписва и дори толерират подобна инициатива. И защо? Ами нека ви кажа-за да отида примерно на урок по английски и когато попитам въпросната "преподавателка" кои са относителните местоимения в английския, тя да седи и да ме гледа като тръба и аз да й обяснявам тепърва какво аджеба е относително местоимение. Или пък една асистентка по време на изпит да води спор, че не се пише въплъщавам, а въплащавам. Въпросното девойче веднъж реши да прояви благосклонност и реши да помогне на едни колеги като им подсказа-грешно разбира се. Но това не е, за да направи мръсотия, а защото въобще не е наясно с материята, по която преподава. Това е недопустимо. Зная, че няма идеални хора и съм далеч от мисълта да хуля всички наред, обаче е нужен наистина един минимум, без който в никакъв случай не трябва да се получава диплома за завършено образование. Обаче практиката е съвсем друга...

Link to comment
Share on other sites

Juji, давам ти зелена светлина ;) - разглеждаш нещата по-различно. Това, което написах не е перфектното обяснение, то е моята гледна точка. Твоята ми харесва също. Но аз държа на моята. Наричам го индивидуалност ;) По написаното от теб обаче също нямам фундаментални забележки, въпреки че се разминаваме по някои въпроси :devil . Добро е. Очаквам и други :tongue

Не можеш да си представиш колко ми е писнало да гледам едни и същи роботи с едни и същи мисли. Така програмира обикновено един преподавател. Нареждат се като аптекарски шишета, пеят песничката,получават хубава оценка и са щастливи. Обаждат се на родителите - и те са щастливи. Преподавателя - и той също. Няма индивидуалност, няма проблеми; Има индивидуалност, има проблеми. После и в живота е така. Това не ме радва. Това е проблем. Проблема се нарича *ибана система. Тази система е измислена от хора, които се радват на гладкото си и безсмислено в повечето случаи съществуване. А хората пък от своя страна са плод на тази с-ма. Мен не ме интересува кое е започнало да се извращава първо - хората или системата. Интересува ме че съм различен и искам да срещам различни хора. Хора, които не са шаблонни. Затова и в началото заявих, че от системата не очаквам нищо друго освен да ми даде знания, с които да работя по моята специалност. Останалото е излишно. Не мисля, че в настоящия й вид мога да получа нещо повече от маса излишни знания, и съвсем малко знания, които да ми влезнат в употреба, и разбира се заветната хартийка, която ще ми отключи някои вратички, които в момента са заключени.

Link to comment
Share on other sites

Rex, аз не говорих за шаблона. Аз също го мразя. И на мене не ми харесва системата. Не случайно "Полет над кукувиче гнездо" ми е настолната книга... Системата си функционира, без значение дали ни харесва или не. Никой не ни пита. Въпросът тук е, че човек може да играе по правилата и да си прави това, което си знае стига да знае как. Това означава, че трябва да познаваш добре системата и да не си позволяваш грешки. Има една приказка, че е най-лошо да те гонят по правилник. Обаче аз не го намирам за лошо. Точно това показва неефективността на системата за силната индивидуалност. Случвало ми се е на няколко пъти да си играем на котка и мишка с хора, които стоят над мене в йерархията. Не успяха да ме пречупят. Единственото, което наистина успяха да направят е да бъдат смешни в безпомощността си, без значение, че те диктуваха правилата. Мисълта ми е, че трябва да играеш по правилата, за да имаш правото да казваш, че правилата са неефективни. Единствено тогава можеш и да докажеш това. Зная, че можеше да е и мого по-добре и много по-удобно, да се спестят много нерви и неприятности, безсънни нощи и т.н., но такива са правилата. Ако искаш да ги промениш, трябва първо да се съобразиш с тях.

Относно преподавателите-единици са тези, които наистина могат да бъдат наречени преподаватели.

Link to comment
Share on other sites

Аз смятам, че нивото на средното образование е горе-долу добро. Много е важен учителят - от него зависи всичко. При един и същ учебник двама учители създават съвсем различни знания у ученика. Има учители, който просто искат учениците да научат урока наизуст и да не се отклоняват от темата, защото самите те не разбират кой знае какво и им е най-лесно просто да следят дали е добре заучено. А има и учители, който обичат "мислещите" ученици. Разликата между тези типове учители и "силата" на филоложките в даденото училище правят разликите между училищата!

А във висшето образование всичко е вятър и мъгла. :)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...