Jump to content
BulForum.com

Търся тестове за цветоусещане


Aston_

Recommended Posts

ми да проверя дали съм далтонист...

а тестовете представляват някакви картинки цветни и в тях има някакви фигурки или числа аз на мн места търсих ама нищо не открих... :(

Link to comment
Share on other sites

ако мислиш че си далтонист си иди при джипито-там има такива цветни картончека-сериозно е така че иди на лекар

Link to comment
Share on other sites

Тестовете за цветоусещане не са за далтонизъм. Те са за цветоусещане. Например едно число образувано от зелени ктъгчета е изписано върху фон от червени кръгчета. И двата цвята са светли и трябва да разбереш кое число е. Ако не го виждаш значи нямаш цветоусещане и сливаш цветове. За далтонизям използвай подписа на gerry^^ ;)

Link to comment
Share on other sites

Ах много е лесно.Начи зимаш един картон и едни фулмастери караш някои, ако те е мързел да ти направи със секи цвят по едно кръгче и готово. :lol: :laughing: :lol:

 

Шегата на страна тва е сириозно земи отиди на очен лекар.

Link to comment
Share on other sites

opto_color_test_hishara.gif

ако виждаш 44 значи си ОК

(добре де, майтап, 35 е числото)

colour_test.gif

Надявам се да помогне

Link to comment
Share on other sites

GUI ако имаш още такива картинки мн ще се радвам да ми ги пратиш или да ги постнеш :)

 

На линк-а който сам ти дал ги има сичките, дори има обяснение за това как се използват, самоче е в .pdf формат, но това не трябва да те притеснява.

Link to comment
Share on other sites

И не само са цветни тестовете, а и в различна яркост, така че ако не виждаш цветното число се вижда друго, което се различава от различната яркост на цвета.

Link to comment
Share on other sites

1

Значение на многоцветните таблици

Цветоусещането на човешкото око се изследва с помощта на съставени по съответни методи

много-цветни таблици. Такива таблици, особено днес, са наложително необходимо помощно

средство както за всеки човек, който за първи път навлиза в областта на производителния

трудов живот, така и за масовата организация към правилно професионално насочване на

Многоцветните таблици се изготвят много трудно. Тук ще посочим само най-добре

изпълнените таб-лици на Ишихара, Шилинг и многократно издаваните и постоянно попълвани

полихроматични таблици на Рабкин. Доставянето на тези таблици от чужбина е много трудно.

Техният недостиг се е чувствувал особено във всекидневната практика, например на воен-ните

служби, в авиацията, в широката мрежа от транспортните служби.

Днес, когато икономиката у нас е в пълен ход, когато настойчиво се изисква непре-станно

повишаване на производителността на труда, налага се да се разшири използуването на тези

таблици. За да бъде задоволена макар и не напълно и при това със закъснение

належащата нужда от такива таблици, у нас бе отпечатана настоящата поредица от 16

многоцветни таблици, съставени до из-вестна степен по образеца на съответните таблици на

Така съставени, в сравнение със своя образец те съдържат редица недостатъци, които се

дължат до голяма степен на недостатъчна полиграфична опит-ност и на недостиг от по-

широки технически и мате-риални възможности в хода на тяхното подготвяне и

Въпреки това те се оказаха напълно годни за използуване. Годността им бе изпробвана и

устано-вена изцяло, след като се изследва много внимателно (сравнително и едновременно)

цветното зрение както по настоящите таблици, така и по таблиците на Ишихара, Щилинг и

Рабкин. Това изследване бе направено при прегледа на значителен брой ученици и

работници от различни клонове на производството в София.

С многоцветните таблици всеки може да борави лесно и достъпно и без особена

подготовка, стига само да е проучил предварително дадените по-долу пояснения и строго да

ги спазва. Доброволното участие на лицата, които биха се наели да извършват

изследването на цветното зрение по таблиците, ще бъде прието с благодарност и добре

оценено. Особено благодарни ще бъдат всички, които в резултат на това изследване ще

Разпространение на цветната слепота

В трудовия си живот човек работи с предмети, които имат най-различни цветове и цветни

отсенки. Добрата продукция е в тясна зависимост от правил-ното разпознаване на оцветяването

на предметите (например в текстилната или химическата промишленост, при цветния печат и т.

н.) Не рядко обаче се срещат и хора, които не могат да разпознаят цветовете, бъркат ги,

смесват ги. Те имат най често вродено разстройство в цветоусещането, наричано дисхроматопсия

или далтонизъм, и са слепи по отношение разпознаването на различните цветове. Това е съществен

недостатък, който понякога е съдбоносен за далтоника и за околните хора. Такъв човек

обикновено не подозира дори съществуването на своя недостатък и може да му се случи да си

избере например съвсем неподходяща професия. В такъв случай той неизбежно влиза в

конфликт с контролата. Без да се знае на какво се дължи това, в предприятието такъв човек

се счита за неквалифициран работник или работник, който не се поддава на развитие.

Далтонизмът се среща много по-често, отколкото може да се установи при обикновените

наблюдения. Едва когато започнат изследвания на човешкото зрение с многоцветни таблици

или по други специални методи, може да се открие неподозираният далтонизъм.

Според изводите, които прави Рабкин по данни от специалната литература и по собствени

изследвания, далтонизмът се среща у мъжете 7-8%, а у жените под 1%. У нас също са

правени изследвания на далтонизма, но само в ограничени размери и при това не твърде

системно, като процентите за неговото раз-пространение са близки до тези, цитирани в лите-

ратурата. Сравнително най-системно такива изследвания досега са правени в Института по

2

физическо възпитание и училищна хигиена при БАН (бивш Медико-педагогически институт), и

то главно на учениците от софийските училища. Те обхващат времето от 1942 до 1953

год. и показват следното. През първата половина на посочения период е установено, че

6,4% от прегледаните 10,761 момчета и 0,62 от прегледаните 6,327 девойки имат далтонизъм.

През 1953 г. в едно от софийските мъжки единни учили-ща (от I-XI клас) е установено, че

от изследваните 1056 момчета 6,7% са далтоници, а в едно девическо единно училище (IXI

клас) от 860 девойки 0,1% имат далтонизъм. Тези. ученици с недостатъци в цветното

зрение, след като завършат училището, минават в различни отрасли на производството,

без да се знае дали зрителните им възможности отговарят на изискванията на професията

им.

През 1952 год. при изследване на 840 души работници, включени в текстилни, бояджийски и

полиграфични предприятия, се установи, че 7,9% от мъжете и 0,9% от жените имат

разстройство на цветното зрение.

Този значителен процент на далтоници и възможното им попадане на неподходящи за тях

места в предприятията изисква да се създадат и приложат известни мерки за тяхното

издирване.

Изследването на цветното зрение на учениците тряб-ва да се извършва в училищата. При липса на

медицинско лице то може да се прави от учител или от друго лице, например от дружинен

ръководител.

В предприятията изследването трябва да се извършва от медицинските лица, които са

прикрепени към тях.

Класификация на вродените разтройства в цветоусещането

Вродените разстройства в цветоусещането се проявят в най-

разновидни форми. В настоящото из-ложение на читателя се дава най-широко приетата

класификация на вродените разстройства в цветоу сещането(дисхроматопсия или далтонизъм)

по Крие и Нагел, допълнена от Рабкин.

I АНОМАЛНА ТРИХРОМАЗИЯ

А

Най-силна степен на понижаване на цветоусещането

П р о т а н о м а л и я

(слепота за червено)

В

По-слаба степен на понижаване на цветоусещането

С

Най-слаба степен на понижаване на цветоусещането

А

Най-силна степен на понижаване на цветоусещането

Д е у т е р а н о м а л и я

(понижено за зелено)

В

По-слаба степен на понижа-ване на цветоусещането

С

Най-слаба степен на понижаване на цветоусещането

II ДИХРОМАЗИЯ

Тританомалия

Понижено цветоусешане за виолетово -

много рядка форма.

III МОНОХРОМАЗИЯ или АХРОМАЗИЯ

(слепота за всички цветове — много рядка форма)

С многоцветните таблици, включително и тези, издадени у нас, се долавят почти всички форми на

3

разстройство в цветоусещането, но не всички лесно биха могли да се разграничат.

Лицата, носители на основните видове цветоусе-щане, се наричат:

1. Цветосилни (с нормално цветно зрение)—нормални трихромати.

2. Цветослаби — аномални трихромати (протаномали, деутераномали, тританомали).

3. Цветослепи — протанопи, деутеранопи, тританопи и монохромати. За местните ни нужди,

особено през време на профилактичните прегледи в училищата (VII клас), достатъчно е да се

определи само дали ученикът има разстройство в цветоусещането (далтонизъм), или съмнение за

далтонизъм, или има нормално цветно зрение. В случай на големи колебания при поставяне на

диагноза препоръчва се изследваното лице да бъде препратено в очен кабинет за

контролно изследване.

Обяснителни бележки към таблиците (по Ишихара)

Цветните таблици се подреждат в албум с черни страници — по една таблица на лист.

Подреждането става по реда, по който тук са дадени обясненията за всяка таблица:

№ 1. Всички хора (цветосилни, цветослаби, цвето-слепи) виждат числото 12.

№ 2. Цветосилните виждат 8.

Лицата с далтонизъм за червено-зелено виждат 3.

Монохроматите (слепи за всички цветове) най-често не могат да прочетат нищо.

№ 3. Цветосилннте виждат 6.

Лицата с далтонизъм за червено-зелено виждат 5.

Монохроматите най-често не могат да прочетат нищо.

№ 4. Цветосилните виждат 5.

Лицата с далтонизъм за червено-зелено виждат 2.

Монохроматите не могат да прочетат нищо.

№ 5. Цветосилннте виждат 74.

Лицата с далтонизъм за червено-зелено виждат 21.

Монохроматите не могат да прочетат нищо.

№ 6. Цветосилните виждат 2.

Лицата с разстройство в цветоусещането обикно-вено не могат да прочетат нищо.

№ 7. Цветосилните виждат 6.

Лицата с разстройство в цветоусещането обикно-вено не могат да прочетат нищо.

№ 8. Цветосилннте виждат 5.

Лицата с разстройство в цветоусещането обикно-вено не могат да прочетат нищо.

№ 9. Цветосилннте виждат 7.

Лицата с разстройство в цветоусещането най-често не могат да прочетат нищо.

№ 10. По-голяма част от лицата с далтонизъм за червено-зелено виждат 5, йо някои от

цветосилните и монохроматите най-често не виждат число.

№ 11. По-голяма част от лицата с далтонизъм за червено-зелено виждат 2, а някои от

цветосилните и монохроматите най-често не виждат число.

№ 12. Слепите за червено (протанопи) виждат само числото 6.

Слепите за зелено (деутеранопи) виждат само числото 2.

Цветосилните и цветослабите за червено-зелено протаномали, деутераномали) виждат числото

- 26.

№ 13. Слепите за червено (протанопи) виждат само числото 2.

Слепите за зелено (деутеранопи) виждат само числото 4.

Цветосилните и цветослабите за червено-зелено (протаномали, деутераномали) виждат числото

42.

№ 14. Цветосилните проследяват вълнообразната линия, образувана от червени кръгчета. Лицата с

дал-тонизъм за червено-зелено проследяват линията, обра-зувана от сини кръгчета, а

монохроматите не виждат никаква вълнообразна линия.

4

№ 15. По-голямата част от цветосилните могат да проследят червената вълнообразна линия.

Лицата с разстройство в цветоусещането най-често не могат да я проследят.

№ 16. По-голямата част от лицата с далтонизъм за червено-зелено много лесно проследяват

вълнооб-разната линия, напомняща телено копче.

Цветосилните и монохроматите обикновено не могат да я проследят.

Обяснителни бележки, предназначени за лица, които са още неопитни в изследване на

цветното

зрение:

1. Цветосилните много бързо и със сигурност прочитат таблици от №1 до № 9 и таблица №

12 и 13. В тези случаи без колебание се поставя диагноза „нормално цветно зрение".

Изследването би могло да завърши с девета таблица.

2. Погрешното прочитане на таблиците от № 2 до № 5 и невъзможността да бъдат

прочетени таблиците от № 6 до № 9 е сигурно указание засмущения в

цветоусещането (далтонизъм). В такъв случай изследването продължава с всички таблици.

3. В таблица № 5 цветосилните често прочитатчисло 71 вместо 74. Това се случва много

често ие без значение.

4. Една или две погрешно прочетени таблици не означава още, че има далтонизъм.

5. Таблица № 4 и № 5 често създават трудностина лицето, което изследва. Случва се някои от

цветосилните да прочетат числото 2 вместо 5 (№ 4) и 21 вместо 74 (№ 5), без да правят други

грешки. В тези случаи след като завърши изследването, връщаме се отново върху двете

таблици . Обикновено при повторното изследване същите грешки не се допускат.

Така се постъпва при всички единични грешки.

Таблица №14 и №15. Някои от цветосилните трудно проследяват вълнообразните линии. Това е без

значение. Добре би било номерата на погрешно прочете-ните таблици да се вписват в

санитарните или амбу-латорните карти на изследваните лица, а за таблица № 12 и 13 да се

вписва и числото, което се вижда (диференциално-диагностични таблици).

Как да си служим с таблиците

1. От какво разстояние се изследва и при какво осветление! Изследването се прави от разстояние най-

малко 75 см и най-много 1,5 м. и то само при дневно осветление, като се следи таблиците да не бъдат

пряко осветени от слънцето. Изследваният седи на стол с гръб към прозореца. Този, който изследв

от посо-ченото по-горе разстояние, застава точно срещу из-следвания и бързо разгръща албума, като му

показва добре осветените от прозореца таблици. Таблиците трябва да бъдат точно срещу лицето на

изследвания и успоредно на него.

2. Ако изследваният не вижда добре поради късогледство или друга рефракцнонна

аномалия, трябва да се изследва, както е с очилата. Ако не употребява очила, албумът се

приближава до него дотогава, докато започне ясно да вижда фигурите на таблиците.

3. За ориентация се посочва първата таблица. Лицето отговаря гласно какво вижда на всяка

таблица поотделно. Ако е число, произнася го, ако е вълнообразна линия, очертава я с пръст, но

без да докосва таблицата (за предпочитаме е линията да се проследява с малка чиста четка).

Никога не трябва да се изисква от лицето да казва какъв цвят вижда. То би могло правилно да

назове цвета, съдейки по яркостта на тона, н все пак да има далтонизъм или би могло да го назове

неправилно поради непознаване имената на цветовете.

4. Лицето се изследва в продължение на около една минута. Всяка таблица се излага пред

погледа му само толкова време, колкото е необходимо за прочитане на едно число, което

обикновено е 1-2 секунди. Една таблица не трябва да се задържа повече от десетина

секунди.

Защо е необходимо бързо да се изследва? - Защото и цветослепите биха могли да прочетат

правилно числата след продължително наблюдаване и проучване на таблиците. Поведението им

5

в това време е много характерно; те се взират внимателно в таблиците, приближават се,

отдалечават се, извиват си главата наляво, надясно, като се мъчат по някои очертания и главно

по яркостта да налучкат пра-вилния отговор.

5. Таблиците да се показват в най-разбъркан ред, за да не се допусне запаметяване (при

приемните изпити се срещат и симуланти).

6. През време на изследването в стаята да влиза за изследване само едно лице.

7. При опит за симулиране да се иска лицето да проследява с пръст фигурите (числата),

които вижда.

8. Таблиците да се пазят чисти. Да не се пипа с ръце оцветената им повърхност. Да не се

драска с молив по тях. Замърсяването променя цветовете, а това се отразява зле върху

точността на изслед-ването.

9. Таблиците да не се излагат на пряка слънчева светлина, защото цветовете се променят. Те

не трябва да се излагат излишно време и на обикновена светлина. Щом завърши

изследването, албумът се затваря.

10. Не е прието таблиците да бъдат номерирани, за да не се възползуват от това

симулантите. За удобство на изследващите би могло върху страниците на албума да се

напишат номера, но така, че да останат скрити за изследваното лице.

11. Изследващият трябва да има нормално цветно зрение.

При спорни случаи да се търси помощта на очен лекар

Link to comment
Share on other sites

Добре, човекът ще си свали ПДФ-а, не му го цитирай :D или поне го постави в

QUOTE
:P
Link to comment
Share on other sites

Това не са оптически тестове, но все пак са интересни оптически задачи:

 

 

Загледайте се в центъра и се придвижете напред назад. Ще изпитате усещане сякаш кръговете се движат.

 

 

На тази графика шахматни квадратчета А и В са в една отсянка на сивото колкото и да не ви се вярва.

 

 

Успоредни ли са хоризонталните линии :-))

 

 

Пребройте белите точки. Луда работа.

 

 

Кое централно кръгче е по-голямо.

Link to comment
Share on other sites

На тази графика шахматни квадратчета А и В са в една отсянка на сивото колкото и да не ви се вярва.

Как така в една отсянка....какво е отсянка

Link to comment
Share on other sites

В еднаква степен на сивото - ЕДНАКЪВ ЦВЯТ СА!

Ползвай Color Picker ако не върваш!

Това мен ме разби! Г:censored2:и илюзията :D

Link to comment
Share on other sites

http://members.lycos.co.uk/brisray/optill/vision3.htm

Малко да се позабавлявате с фокусирането. Най-лесно е с "Ray did this". Разфокусирайте си погледа. Когато думите започнат да се изместват на страни, просто насложете (с фокусиране) еднаквите думи една върху друга. Ако сте по-близо до монитора, гледайте текста точно пред вас. Когато веднъж сте свикнали, можете да го правите от 4-6 педи разстояние от монитора. Тогава се вижда целия текст, като Ray е доста "по-напред" от "this".

Ако ви е трудно да разфокусирвате, представете си че гледате нещо много далече зад монитора.

Да ви кажа, аз още се бъркам дали "нещото" което трябва да фокусирате, трябва да е "зад" или "пред" монитора. Но май трябва да е "Зад" защото иначе всичко ми се размазва и не виждам нищо ;)

Дано ви хареса- може да побъбрим още по темата.

 

ПС: не съм изчел всичко което пише на сайта. Но не се притеснявайте ако не "виждате" илюзията. Проблема е в моите самоделни обяснения ;)

 

Мда, стана ми интересно и се порових в гугъл. Ето методиката: http://www.vision3d.com/3views.html

 

Ако някой има подобни картинки, адреси нека да ги сподели. Аз много се зарибих.

ПС: Нулите са най-отзад! ;)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...