Jump to content
BulForum.com

За хардуера, софтуера, образованието, вселената и всичко останало


djadomraz

Recommended Posts

Предлагам да продължим заформилата се дискусия за хардуера, софтуера, образованието и всичко останало тука вместо в темата за захранванията :)

 

 

 

 

 

 

Напълно съм съгласен. Пък и като чета ква му е шейната на дядо Мраз му трябва и стабилно захранване :D

 

Ами дето има една дума - тя ме храни тъй че за да си върша работата а не да се мотам и да чакам компютъра да се натутка и да изкара поредния екран където да натисна 2-3 пъти с мишката и пак да се отнесе в 10 минутни сметки и стържене по диска...

 

Аз имам някои колеги, които могат и без какъвто и да е компютър да завършат :D

 

И аз имах. Повечето продължиха в същия дух и не са пипали компютър освен при крайна нужда. Повечето бяха от женски род въпреки че като казвам повечето имам предвид че са над 50% а не че са над 90% (това го казвам за да не се засегне женската половина ако изобщо има такива в този форум гледащи нещо извън Адрес 4000 темата :P)

 

А бе много вярни неща за БГ обучението казваш, но има някой за който може да се поспори. Но като гледам заглавието на темата и как си маркирал отклонението - въобще не искам да ги споменавам, че хич не са за тая тематика ;)

 

Я кажи с кое не си съгласен че ми стана любопитно. В спора се ражда истината са казали едно време умните хора пък аз не се имам за безгрешен...

Link to comment
Share on other sites

Я кажи с кое не си съгласен че ми стана любопитно. В спора се ражда истината са казали едно време умните хора пък аз не се имам за безгрешен...

Е нещо кой знае колко радикално нямам да казвам :)

Мисълта ми беше, че покрай цялата посредственост в специалностите свързани с софтуер или хардуер в университетите има и някои добре подготвени преподаватели, чиито принос не трябва да се омаловажава. Даже и добре оборудвани лаборатории почнаха да се появяват лека полека. Лошото е, че винаги има някви стари пънове, чакащи пенсии и не обичащи иновациите, които са готови на всичко, за да затруднят максимално всеки техен колега или студент с новаторски идеи. Все пак аз лично съм по-скоро оптимист, защото виждам макар и бавно подобрение и напредък. Присъствието на България в ЕС и отпадането на задължителната военна служба ще принуди университетите да завишат качеството, за да са конкурентно способни.

Link to comment
Share on other sites

Дай боже да се завиши малко нивото на образованието въпреки че като гледам как хора с няколко години опит продължават да бъркат елементарни неща и им куца логиката. За очевидни и прости решения не могат да се сетят ами тръгват да правят такива изчанчени и сложни работи че като ги видя и ми става лошо.

 

За преподавателите - наистина има и такива които обичат иновациите и това са главно по-младите обаче мине ли малко време и почваш да претръпваш и разбираш че системата толкова лесно няма да се промени и че освен от теб зависи от още маса хора като измежду тях има и няколко "стари пъна" които за съжаление са на по-високите позиции и трудно става нещо по-така. А дори и да се съгласят остава въпроса с оборудването а там положението е плачевно. Помня че докато бях студент един път ми обясняваха какъв сървър били сложили току що и се чудех да се смея ли или да плача защото въпросният сървър беше леко по-зле от домашния ми компютър който при това бях икономисъл от това и онова щото все пак бях беден студент.

 

Другия момент е че аз поне досега преведена на български не съм видял книга за по-напреднали. Всички са от ниво - начинаещи до средно напреднали. Купувал съм си и са ми пращали от щатите книги на които е обозначено от напреднали до експерти и там съм чел наистина полезни работи. А като знам нивото на студентите не виждам как ще може да се направи курс по програмиране на който да бъдат научени на нещо повече от това какво е структура, цикъл и има ли почва у нас наследяването на обекти и защо аджеба ни е нужно да ползваме обекти изобщо след като всичко което правим е да изведем на конзолата 5 реда текст.

Link to comment
Share on other sites

за Техническия знам случай в който на студент му писал преподавателя 4 за някакъв проект ,студента работил и знаел много повече от самия проподавател , а това на какво прилича ако не е завист че някой знае повече от теб , и че ще стигне по-далече от него , и тези неуки вече хора ще ни оценяват , добре че има и млади амбициозни хора който започват работа по университетите и се опитват да направят нещо

Link to comment
Share on other sites

Истината е, че липсва основата. В университета трябва вече да се усъвършенства, а не да се почва от А и Б. Чел съм програмата на МОН (няма да кажа по какъв повод, защото djadomraz ще ме обяви за еретик :bgrin: ) и да ви кажа там съвсем ясно си е казано какво трябва да се учи по предметите свързани с темата. Друг е въпроса, защо не се учи....представяте ли си преподавател по история вместо история на България да почне да преподава история на неговото семейство (примерно), сам защото той това знаел?! :blink: Иначе по университетите (имам поглед главно в/у СУ и ТУ тук и в София), за хората които знаят и могат, има достатъчно възможност да се развият, ама както казах - за целта се иска човек да има някаква база от знания, която е различна от това да си кварталния "гуру", който преинсталира windows-и със затворени очи и има лична страница (написана на html) в интернет :)

Link to comment
Share on other sites

Другия момент е че аз поне досега преведена на български не съм видял книга за по-напреднали. Всички са от ниво - начинаещи до средно напреднали.

За литературата си много прав, обаче няма особен смисъл да се превеждат такива книги на български. Всеки компютърен специалист би трябвало първо от английски да започне обучението си, понеже без него не става. Дори и да се намери някоя друга книга, после идват документации и т.н.

А за оборудването - вярно е странна работата, щото в крайна сметка не се изискват кой знае кви пари в сравнение с други специалности. Но и законите за обществените поръчки са такива, че докато мине търга, обжалването от загубилите фирми и доставката хардуера е остарял :)

 

 

за Техническия знам случай в който на студент му писал преподавателя 4 за някакъв проект ,студента работил и знаел много повече от самия проподавател , а това на какво прилича ако не е завист че някой знае повече от теб , и че ще стигне по-далече от него , и тези неуки вече хора ще ни оценяват

Не се вързвай на тези работи. Това, че някой работи някъде не значи, че има кой знае кви познания. Знанията не се мерят в килограми, така че не може да се каже кой кого. А в Техническия всеки си мисли, че е голяма работа затва сме на тва положение :D

Има случай, когато човек сам не може да направи нещо, но може да види недостатъците в нещото направено от друг и да оцени спрямо тях. По повечето софтуерни предмети има свобода относно езиците и всеки пише на каквото се чувства най-сигурен. Не може да се очаква, че доцента или асистента разбират всички чисто "граматически" възможности на всеки език и платформа, затова трябва да се обръща внимание на концепциите, идеите.

 

за хората които знаят и могат, има достатъчно възможност да се развият, ама както казах - за целта се иска човек да има някаква база от знания, която е различна от това да си кварталния "гуру", който преинсталира windows-и със затворени очи и има лична страница (написана на html) в интернет :)

Има възможности, но не са чак толкова много, а и повечето са извън университетите. Най-кофтито е, че поне в ТУ има някво отблъскващо отношение към студентите и проектите им. Ако това се промени бързо ще се вдигне нивото и в професионално отношение. Предполагам, че в другите университети отношенията между преподаватели и студенти са по-нормални.

Link to comment
Share on other sites

за Техническия знам случай в който на студент му писал преподавателя 4 за някакъв проект ,студента работил и знаел много повече от самия проподавател , а това на какво прилича ако не е завист че някой знае повече от теб , и че ще стигне по-далече от него , и тези неуки вече хора ще ни оценяват , добре че има и млади амбициозни хора който започват работа по университетите и се опитват да направят нещо

 

Ще ти кажа какво е най-добре да направи - да вземе да си го премести в другия крачол и да си го почеше - гаранция ще му стане по-хубаво. И хич да не се връзва на глупости. Аз като ученик в гимназията тъкмо бях продал първата си програма и бях позабогатял в следствие на това и идва нова даскалица по информатика (преквалифицирана от учителка по математика на такава по информатика след 3-месечен курс през лятото, преди това преподавала неясно къде, май в някое от околните села беше). Та почваме и тъй като се въртя в час и ми е скучно след няколко седмици решава да направи контролна и се оказва че аз имам 3ка. И останалите ми съученици се хващат за главата как е възможно. Взимаме моята програма, преписваме я и о чудо тя работи. Показваме и я на учителката тя вика че не може да бъде... поспорихме известно време дали съм преписал или след като ми е върнала контролното съм преправил нещо, реших и няколко задачи в движение и пак спорихме това вярно ли е докато не взехме че пуснахме една машина и въведохме моя код който пак за всеобща изненада взе че проработи и така. Имахме още месец-два подобни спорове само че аз дипломатично и се умилквах за да се сдобия с ключа за компютърната зала в училището :)

 

А за твоя приятел - свържи ме с него и ако може да отделя поне 6часа на ден да работи по мои проекти (и му се занимава с нещата които аз правя) ще му давам като заплата 2 пъти повече отколкото взима въпросния преподавател! Не се шегувам изобщо!

 

Спомням си и друго: като студент имаше един момент бях първи или втори курс почнах да се заяждам с единия асистент че глупостите които ни обясняваше не са така. Стигнахме до това да напишем програмата на единия от компютрите и да се убедим че е така както казвам тогава той извъртя работите че той бил по теорията и това били специфични неща за конкретния компилатор но не трябвало да бъде така... А иди после му обясни на клиента като му дадеш програма смятаща грешно че всъщност не си виновен ти ами тези дето са писали компилатора и че това което си направил е абсолютно вярно просто американците са виновни за световния глад.

 

 

 

 

Относно идеите и нововъведенията - и аз като бях млад асистент имах разни идеи и ми се искаше да направя курс където да уча студентите на Delphi (тогава тъкмо беше излезнала версия 2) за да имат знания с малко по-практическа насоченост само че освен като незадължителен "кръжок" друг вариант нямаше. Желаещи да се се учат вместо да идат в кафенето нямаше, пари за това също пък то само на ентусиазъм не може да се кара...

 

 

 

 

Истината е, че липсва основата. В университета трябва вече да се усъвършенства, а не да се почва от А и Б. Чел съм програмата на МОН (няма да кажа по какъв повод, защото djadomraz ще ме обяви за еретик :bgrin: ) и да ви кажа там съвсем ясно си е казано какво трябва да се учи по предметите свързани с темата. Друг е въпроса, защо не се учи....представяте ли си преподавател по история вместо история на България да почне да преподава история на неговото семейство (примерно), сам защото той това знаел?! :blink: Иначе по университетите (имам поглед главно в/у СУ и ТУ тук и в София), за хората които знаят и могат, има достатъчно възможност да се развият, ама както казах - за целта се иска човек да има някаква база от знания, която е различна от това да си кварталния "гуру", който преинсталира windows-и със затворени очи и има лична страница (написана на html) в интернет :)

 

Основата може и да се изгради в първи курс. Само че се набляга на математиката у нас (щото имаме много преподаватели по математика и нямаме какво да си ги правим). Не казвам че не е важна ама аз като съм учил 3 години разни анализи, геометрии и алгебри като че ли съм ползвал нещо от това в последствие. Единствено имаше едни истории от геометрията за намирането на пресечните точки а това е код който мога да си го изровя от гугъл за 10 минути.

 

За програмата на МОН не виждам защо да те обявявам за еретик :)

 

Дори да има някакви амбиции да се учи това и онова остава момента че въпросните неща трябва да се налеят и в кухата глава на останалите 50% от хората които са влезнали в университета да си намерят малко по-умна половинка а не само по дискотеките да търсят такава. Няма майтап един приятел докато и той беше асистент беше пуснал анкета в която имаше точка "защо сте влезнали в университета?" на която голяма част бяха отговорили "за да си намеря умен мъж/жена" :) На въпросните хора беше предложил да им пише 3 и хич да не идват да пречат, което и направи и после му се караха от учебен отдел а смисъла да си губят взаимно времено тъй или иначе е нулев - нито те ще научат нещо нито другите на които наистина им се учи ще успеят да научат и половината от това което е можел да им предаде защото все пак трябва да налива малко от малко в главите на останалите поне нещо.

 

Единствено в 4ти и 5ти курс имаше малко полезна информация и пак доста далече от практическата насоченост. Разните курсове които ги организират братята Накови в СУ малко от малко помагат но и те са далече от това което реално може да се ползва при правенето на сериозни Enterprise приложения да речем.

 

Остава единствено варианта човек да си седне на задните части и да чете сам... и не един път съм се питал какво аджеба правя в този университет след като май май само ми губят времето. Завърших ама честно каквото в момента знам и ползвам при работата си и една капка от това не са ми го дали в университета а всичко сам съм си го прочел и научил.

 

 

 

 

 

Има възможности, но не са чак толкова много, а и повечето са извън университетите. Най-кофтито е, че поне в ТУ има някво отблъскващо отношение към студентите и проектите им. Ако това се промени бързо ще се вдигне нивото и в професионално отношение. Предполагам, че в другите университети отношенията между преподаватели и студенти са по-нормални.

 

Тъй си мислиш. Единствено благоразположени са ако въпросния студент работи по проект (или във фирмата) на някой от доцентите и то стига другия доцент/асистент да не е "на нож" с въпросния доцент/професор или каквото там. Аз бях в такова положение и за да не се заяждат с мен дадох 1 рамо на още няколко не-дотам благоразположени преподаватели за да не се заяждат с мен.

Link to comment
Share on other sites

Истината е, че липсва основата. В университета трябва вече да се усъвършенства, а не да се почва от А и Б. Чел съм програмата на МОН (няма да кажа по какъв повод, защото djadomraz ще ме обяви за еретик :bgrin: ) и да ви кажа там съвсем ясно си е казано какво трябва да се учи по предметите свързани с темата. Друг е въпроса, защо не се учи....представяте ли си преподавател по история вместо история на България да почне да преподава история на неговото семейство (примерно), сам защото той това знаел?! :blink: Иначе по университетите (имам поглед главно в/у СУ и ТУ тук и в София), за хората които знаят и могат, има достатъчно възможност да се развият, ама както казах - за целта се иска човек да има някаква база от знания, която е различна от това да си кварталния "гуру", който преинсталира windows-и със затворени очи и има лична страница (написана на html) в интернет :)

 

Тук леко бъркаш в представите си за Училище и Университет.

1.Изобщо не е задължително аз в средното си училище да съм бил програмист та после във висшото пак да съм такъв.Никъде не е забранено да сменям насоките така че немисля че е правилно в Университета да не дават никаква основа

2.Изобщо цялата система на Университата е точно такава че те ти дават А и Б основата и ти почваш да търсиш книги, да четеш, да се образоваш и да се издигаш на горе с помощ от преподавателя.Като минеш нивото на преподавателя минаваш на други източници и собствени сили.Незнам защо по български е останало че Университета е като училище и трябва преподавателя да ти изпее урока ти да го назубкаш и 6.

 

Относно Хардуера и Софтуера който го бяхме подхванали в другата тема.За мен смисъла е да науча основното примерно и после аз ако имам желание и някаква мотивация да се развивам и да го използвам.Книги за какво ли не вече има бол ако не от библиотеки от интернет могат да се набавят и да се науча на въпросното нещо.За това според мен сега не е кой знае колко важно какви са машините.Е на Пентиум 33 е убидно да се работи, все пак трябва да е нещо по-модерно и било то с 512 РАМ и 1.7 Процесор примерно.Пак става за основните работи.

Link to comment
Share on other sites

jozo, не си съвсем прав. Съгласен съм донякъде с теб обаче не и с това че трябва да те научат само на А и Б. Азбуката има още доста букви и въпреки че едва ли могат да те научат на всичко те просто бегло зачекват темите и това е главно защото се преподава като в училище - основни неща колкото да ги научат всички. Аз примерно не съм съгласен че трябваше да уча маса семестъри разни математики след като искам да уча информатика. И в ПУ и с СУ програмта беше общо взето същата само преподавателите са различни (при това донякъде - имаше хора преподаващи и на 2те места). Според мен неща които почнахме чак 3ти курс да ги учим всъщност трябваше да ни посрещнат за добър ден с тях и още първия семестър на 1ви курс да ги захванем. Каква информатика е това кажи ми?

 

Верно има доста различни направления после в кооито може да се специализира човек но съгласи се че от знанията придобити в университета още доста ще трябва да понаучи човек за да почне да го прилага това в практиката. Един машинен инженер те научават на повечето неща които ще ти трябват в последствие - примерно имам познат който завърши и работи като инженер в хартиената промишленост и наистина от завършването си е готов за работа. Нищо подобно не е с хората завършили информатика или компютърни технологии.

 

За хардуера - според мен трябва да е на достатъчно прилично ниво за да пуснеш една нормална среда за работа като Eclypse, NetBeans и дори Visual Studio. Продължавам да се изненадвам че хора са успяли да напишат програма с Notepad или нещо подобно без syntax highlighting и без intellisense/autocomplete или както там се нарича "подсказвачката". Не е невъзможно но е толкова по-бързо и удобно че изобщо не мога да си представя каква производителност бих имал без тези неща. Обидно е не само че не се ползват такива неща ами че се преподават езици и среди които в реалния живот са излезнали преди маса време.

 

Моята дипломна работа беше с практическа насоченост - бях направил един вид ORM библиотека с разни GUI enhancements. Като приложение бях оставил и програма която бях написал с помощта на тази библиотека за да илюстрирам колко лесно и удобно може да се ползва. Знаеш ли какво стана по време на защитата - единия от комисията взе да се прозява, другите 2ма не ме слушаха изобщо като даже единия от тях си излезна по едно време. Единствено 2ма колеги и 1 асистент надаваха по едно ухо накрая този дето се прозяваше каза да приключвам и че това което съм направил било доста повече от необходимото за дипломна работа и нямаме време да обсъждаме подобни неща. Смях смях. А имам познати в щатите които бяха работили върху невронни мрежи за управление на краката на някакъв робот-паяк мисля че беше. И това не е част от професурата на някой си доцент ами си е самостоятелна дипломна работа.

 

Помагал съм като дори съм правел изцяло програмите към дипломните работи на някоя и друга колежка като не ми е отнемало повече от седмица при това само по 1-2 часа вечер между другото докато зяпам телевизия съм го правил.

Link to comment
Share on other sites

djadomraz за едно със сигурност немога да се съглася с теб.Аз също съм си мислил на времето нещо от рода на "Закво подяволите ми е тая физика,математика?Аз програмист ли ще ставам или математик?".Да ама е нелепо да влезнеш първи курс на упражнение и хайде колеги започваме да учим С++ като ти може да си завършил СПТУ по туризъм и хич да нямаш хабер какво е това език за програмиране и прочие.Или да ставам инжинер по електроника и да незнам как си взаимодействат полета,токове и т.н. които са от физика като аз след време ще трябва да проектирам платки.Или пък може да ми се наложи аз да правя няква програма която е свързана с диференциални уравнения.Като незнам какво е това как да стане ми кажи?Никой преподавател незнае коя част от математиката или от физиката ще потрябва за напред на дадения бъдещ инжинер за да му предаде само това.Съгласи се че няма да стане да кажат: "само това ви трябва другото никога няма да ви трябва."Животът е непредвидим и за това от начало се почва с предмети които на пръв поглед изглеждат безполезни.

 

Хардуера трябва да е на прилично ниво наистина ама невиждам как всеки университет може да сменя машините си през 2 години като горе долу за толкова компютърната техника вече става остаряла.За другите машини не е чак такъв проблем.

Link to comment
Share on other sites

Така е, не знам какво ще ми потрябва но това не значи че трябва да се учи в такива детайли реален, комплексен, диференциален и т.н. анализ и каква ли не още математика при положение че няма да ставаш преподавател по математика в университета след това. Има си специалност математика за целта. А информатиката не само че е по-малко застъпена ами е и на много по-ниско ниво от математиката. Това имах предвид аз. Отвориха ми се очите за много неща благодарение на всичките тези анализи (главно на тези от първи и втори курс всъщност) но ако ще се прави някаква система изискваща познания в дадена област където има много дебела теория (примерно заради автомобилостроенето са повечето изчанчени глупости в диференциалната математика) обикновено има консултант който да помага а и винаги можеш да си направиш справка за формули и т.н.

 

За средните училища не говорех изобщо. Там е друго нещо. Но за университетите първите 2 години са достатъчни за да се предадат най-основните неща по информатика и след това да се мине на нещо по-сериозно а не просто да получат бегла представа от Basic, C, Pascal и Java a за обекти да се спомене само в общи линии какво е това но да не се навлиза особено навътре в нещата... някой да е споменавал някъде в университетите за атрибути, сериализация и други такива неща? Това са неща които би трябвало да се учат най-късно в 4ти курс а за тях изобщо не става дума. За алгоритми и други подобни неща които ги има на олимпиадите по информатика за учениците до 11ти клас изобщо ама изобщо не става дума - който го интересуват такива "advanced topics" да си намери литература толкова като го вълнува, нали? :)

 

Между другото писането на програми решаващи диференциални уравнения е много по-близо до дисциплината "числови методи" където се разглеждат именно изчисляването на неща до определена точност (сещаш се че за един компютър числото Пи не е просто една гръцка буква и за да участва в някаква сметка трябва да го имаш до n-тия знак). Но при всички случаи ако се наложи да в някаква система да се базира една част на сериозна математическа теория ще си има и съответната документация и последния човек който ще трябва да се занимава с мислене как се смятат тези неща е разработчика на софтуера.

Link to comment
Share on other sites

Първо да ви поздравя за тази много актуална и интересна тема :)

 

djadomraz, в отделни моменти и аз си мисля че има тръде много да ги наречем "не толкова интересни" предмети в програмата компютърните специалнотси - мооого физики, химия, още повече математики, теоретични електротехники и т.н., заемащи цели 2 години от 4 годишното обучение за бакалавър. Тук JDFU сигурно пак ще каже че без основа не може, но защо ноистина му е необходима физика на елементарните частици на компютърния специалист(пък и на останалите де, въпреки че признавам за обща кутура е мн интересно) или пък "нещо като Java" каквато знам че учат електротехниката в София в 1ви курс. Наистина трябва има нещо гнило и то принципно в програмата. Щом в един факултет има различни специалности то би следвало да се изучават предмети, които да те направят специалист и които да са конкретно върху проблената област, борейки се с която ще си изкарваш хляба. А какво става всъщност - опитват се да ни направят майстор Тричко, знае... нищо :bgrin: . Ама то така си и става клъвнеш оттук, после оттам и манжата е готова - накрая почваш да се чудиш не какво си учил по дадена дисциплина ами направо кое съкращение на предмет в книжкаката ти какво изобщо означава.

 

И другото важно нещо - понеже в 3ти курс най-после се сеща някой, че има и специални дисциприлини, се оказва, че се изпуска материал, понеже няма време кога да се преподаде, бтв как щяхме ей така на майтап да изпуснем наследяването на класовете и сме го взимали в извънредни часове седмицата преди коледа. Еми явно има със какво да се запълнят 4 години само със специални предмети, но то хорото си върви... :( . И докато на компютърния специалист ще му е порстено да не знае как се решава троен интеграл, то е вече друго нещо ако не знае за какво служи обектно ориентирания модел. Говоря по специално за наблюденията си в КСТ в ТУ Пловдив, щото аз го уча и виждам какво става, но предполагам че и при другите специалности нещата стоят по подобен начин. Като влизах КСТ и аз точех зъби как до 3-4 месеца вече ще мога да пиша супер сложни програми, да проектирам мрежи и да хаквам сайта на белия дом, е да ама не - само този, минал по същия път знае какво разочарование е да се сблъскаш с "дългото S", абсолютно твърдото тяло, а да - и да ти обясняват как да работиш с Word :P .

 

И още нещо, което мене лично много ме мъчи - добре, приемаме, че в университета ти дават само основите, останалото е самообучение - е добре ама кога? след като завършиш ли? седне човек да прочете някоя книжка от нета изтелгена специално - ама то в това време трябвало да се пишат протоколи, курсова работа, да се учи за тест, конторлно, после пък за изпити - и така все няма време и при най-добро желание за допълнително обучение :( . Съжалявам ако, прекалено много конкретизирам и отегчавам някого, но главната идея е, че освен изли ъъ.."не толкова интересни" дициплини, които се изучават, тези същите отнемат и твърде много време, иначе не дават диплома.

 

Някои мисли и за другата гледна точка: Тук нещата са, поне аз така смятям - като в училище, всеки предмет/дисциплина може да бъде интересен и да има какво да се научи от него, стига да бъде преподаван от правилния човек и по-правилния начин. За по-скоро практически ориентираните компютърни дисциплини е важно всеки един теоретичен въпрос да се свежда до практиката. Това важи и за математиката, а пък още повече и за теоретичната електотехника. За специалните предмети мога само да дам поредния парадоксален пример: за цял семестър по Операционни системи, а бе тоз доцент как веднъж не се сбърка да каже Windows :bgrin: .

 

И като финал още нещо, на което не намирам точен отговор: защо в тези толкова динамични откъм развитие специалности каквито са всички компютърни да няма каквото и да е било осъвременяване на учебния план, сякаш с техоногиите не се случва нищо ново или пък достатъчно значимо? Или просто кадрите са стари :blink:

Link to comment
Share on other sites

djadomraz, в отделни моменти и аз си мисля че има тръде много да ги наречем "не толкова интересни" предмети в програмата компютърните специалнотси - мооого физики, химия, още повече математики, теоретични електротехники и т.н., заемащи цели 2 години от 4 годишното обучение за бакалавър. Тук JDFU сигурно пак ще каже че без основа не може, но защо ноистина му е необходима физика на елементарните частици на компютърния специалист(пък и на останалите де, въпреки че признавам за обща кутура е мн интересно) или пък "нещо като Java" каквато знам че учат електротехниката в София в 1ви курс. Наистина трябва има нещо гнило и то принципно в програмата. Щом в един факултет има различни специалности то би следвало да се изучават предмети, които да те направят специалист и които да са конкретно върху проблената област, борейки се с която ще си изкарваш хляба. А какво става всъщност - опитват се да ни направят майстор Тричко, знае... нищо biggrin1.gif . Ама то така си и става клъвнеш оттук, после оттам и манжата е готова - накрая почваш да се чудиш не какво си учил по дадена дисциплина ами направо кое съкращение на предмет в книжкаката ти какво изобщо означава.
Понеже говориш конкретно за ТУ, ще ти напомня, че там получаваш титлата инженер, и по-специално електро инженер като говорим за КСТ. За да имаш претенции за такъв не може да не знаеш "добре" (това вече всеки го разбира различно) физика, математика, електротехника и още някои "излишни" предмети. А полза от тая титла има, при това говоря именно за знанията криещи се зад нея, а не за самата думичка пред името. Аз например, редовно си блъскам главата на работа, заради това че миналата година "просто минах" по електротехника, вместо да седна и да понауча, само защото и аз мислих "за какво ми е това ТЕ?!". Разбира се има насоки, където не се изискват подобни знания и за тях - СУ/ПУ са по-подходящи. Все пак програмирането не е само за PC с шарени прозорчета.

 

Все пак за това, че материала не е достатъчно балансиран и се нуждае от редовно и систематично актуализиране съм напълно съгласен. Същото важи и за съотношението м/у теория и практика, с тази разлика, че не може всяко теоретично положоние да се покаже на практика, за това оптималния вариант според мен е просто да се посочват връзките с практиката на всякъде където може. Ако се преподава и учи само практически (както много хора искат) ще стане занаятчийство, а това предразполага към нулево или много бавно развитие на човек в професионално отношение.

Link to comment
Share on other sites

Спорна е темата какво да се учи и какво не и разбира се никой не може да бъде сигурен какво ще му потрябва в бъдеще но както и преди казах - затова са експертите във въпросната област и затова има консултанти за да помагат точно за това. Не мисля че е работа на един програмист да разбира от финансов анализ на компанни, от това какво става на стоковата борса и какви са механизмите там (примерно).

 

За достатъчно балансиран не мога да кажа. Но колкото до нивото на което се обучават - определено според мен е ниско. Продължавам да мисля че това е защото се предполага всички студенти да почват от нулата и ги мързи да учат или знам ли и аз какво но е факт че студент току-що излезнал от университета без да е правил нищо друго му трябват поне 1-2 години практика за да почне поне малко от малко да е в състояние да свърши някаква работа.

 

Някой да е видял обява за работа: търсим програмист, със завършено висше образование, специалност еди какво си. Ще видите ама друг път. Търси се човек с опит в web програмирането и то поне 2-3 години опит да има обикновено (примерно) или пък да е работил над 4 години със С++, MySQL/MSSQL и да е участвал в разработката на проекти за PocketPC-та. Защо ли това какво му е образованието на човека според вас никой не го интересува а единственото което гледат е опита и един сертификат от MS или CISCO е с по-голяма тежест от 4-5 годишното ни висше образование?

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...